ICNAB

Hutba - Savjeti onima na vlasti

Hvala Allahu Uzvišenom. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od poroka i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas. Onaj ko se pokorava Allahu i Njegovom Poslaniku na pravom je putu, a onaj ko se Njemu i Njegovom Poslaniku ne pokorava u velikoj je zabludi. Molimo Allaha, našeg Gospodara, da nas uvrsti među one koji se Njemu i Njegovom Poslaniku pokoravaju, koji slijede Njegovo zadovoljstvo i koji se čuvaju Njegove srdžbe. Mi smo Allahovi i Njemu pripadamo!

 

Kaže Allah Dželle Šanuhu: “Reci: "O Allahu, Koji svu vlast imaš, Ti vlast onome kome hoćeš daješ, a oduzimaš je od onoga od koga hoćeš; Ti onoga koga hoćeš uzvisuješ, a onoga koga hoćeš unizuješ; u Tvojoj ruci je svako dobro - Ti, uistinu, sve možeš! (Ali Imran, 26)

 

Mudri Lukman savjetuje svoga sina da bude ponizan/skroman, pa kaže: “I ti ne okreći arogantno (osiono, oholo) obraz svoj ljudima, niti po Zemlji nadmeno hodi! Zaista, Allah ne voli hvalisavog ni gordog! U svom hodu odmjeren budi i glas svoj ti obori! Zbilja, najmrskiji glas je revanje magarca!” (Lukman, 18-19)

 

Hadisi kudsijja u kojem Allah Dželle Šanuhu kaže: “Uzvišenost je Moj ogrtač a veličanstvo je Moj veo, pa ko htjedne i u najmanjoj mjeri da Mi u njima dvoma bude ortak, uvešću ga, ravnodušno, u Moju vatru.” (Muslim, Ahmed, Ebu Davud i Ibn Madže)

 

Dan je kada se inauguriše 45. predsjednik Sjedinjenih Američkih Država. Petak je. dan džume. Razmišljam koju poruku-hutbu da iskažem mojoj braći i sestrama, mojim džematlijama. Koju poruku da iskažem sebi da budem bolji imam i bolji Allahov rob. U tom razmišljanju i traganju kroz historiju tragajući za našim poznatim i jakim vladarima i njihovim porukama onima koji su ih prihvatali da ih vode i vladaju, nailazim na jedno pismo hazreti Alija bin Ebu Taliba. Želim ga podijeliti sa vama za ibret i pouku moleći Svevišnjeg Gospodara Allaha Dželle Šanuhu da današnjim svjetskim vladarima, od novog 45.-og predsjednika SAD do svih ostalih predsjednika i vladara na svim nivoima širom svijeta došapće u njihove uši, um i srce makar dio ovih poruka, smjernica i uputa koje je hazreti Ali bin Ebu Talib naveo u svome pismu. Amin!

 

Alija bin Ebu Talib, četvrti halifa i zet Poslanika Muhameda Alejhisselam, napisao je poduže pismo uputa i smjernica nakon imenovanja Malika El-Aštara da bude guverner Egipta. On savetuje novog guvernera da će njegova administracija uspjeti samo ako on upravlja i vlada na način da brine i vodi računa za pravdu, jednakost, poštenje i prosperitet svih.

 

Odlomci ili dijelovi koji se navode u pismu jasno ilustriraju neprestanu i neograničenu aktuelnost i primjenjivost savjeta i opomena velikih ljudi u islamskoj historiji kakav je bio Hazreti Alija radijallahu anhu. Ovo pismo se nalazi u knjizi Nehdžul-Belaga koja je zbirka pisama i govora četvrtog halife. A Allah najbolje zna.

 

Ispoljavaj i manifestiraj vjersku toleranciju: Među tvojim podanicima i gradjanima nalaze se dvije vrste ljudi: oni koji imaju istu vjeru kao i ti i oni su tvoja braća, i oni koji imaju drugačiju vjeru od tvoje i koji su ljudska bića kao i ti. Pripadnici obje kategorije pate od istih slabosti i nesposobnosti kojima su ljudska bića sklona; počine grijehe, upuštaju se u poroke, bilo namjerno ili glupo i nenamjerno ne shvatajući svu veličinu njihovih djela. Neka tvoja milost i saosjećanje im dodje kao spas i pomoć na isti način i u istoj mjeri koju ti očekuješ od Allaha da tebi pokaže milost i oprost.

 

Pravednost i jednakost je najbolja:  Politika koja se zasniva na pravdi će se u velikoj mjeri cijeniti i poštovati. Zapamti da nezadovoljstvo običnih ljudi, onih koji su siromašni i onih koji su potišteni i utučeni preteže i prevazilazi odobravanje važnih osoba, dok nezadovoljstvo nekoliko važnih i velikih ljudi će biti izuzeto i opravdano ... ako javnost i mase tvojih podanika i gradjana budu sretne i zadovoljne sa tobom.

 

Bogati uvijek žele više: To su ljudi koji će ti biti najteža i najgora prepreka i teret kada budeš imao trenutke mira i sreće, i najmanje ce ti biti od koristi i pomoci u periodu potreba i nedaća. Oni najviše mrze pravdu. Oni će kontinuirano zahtjevati više i više iz državnih resursa i rijetko ce biti zadovoljni sa onim što dobiju i oni nikada neće osjećati obavezu da uzvrate na ukazanu im uslugu ako su njihovi zahtjevi opravdano odbijeni.

 

Zdravo društvo je međuzavisno: Vojska i običan narod koji plaćaju porez su dvije važne klase, ali u jakoj i stabilnoj drzavi njihovo blagostanje ne može biti zagarantovano bez odgovarajućeg funkcionisanja i odrzavanja drugih klasa, sudija, sekretara države i službenika raznih odjela koji prikupljaju različite vrste prihoda, održavaju red i zakon, te uspostavljaju i odrzavaju mir i prijateljstvo među različitim klasama društva. Oni takođe čuvaju i štite prava i privilegije građana i prate obavljanje i učinak različitih zadataka od strane pojedinaca i klasa. I onda prosperitet ovog cijelog sistema zavisi od trgovaca i industrijalaca ili proizvodjača. Oni djeluju kao posrednici između potrošača i dobavljača. Oni prikupljaju zahtjeve društva. Oni se angazuju na pronalasku i pruzanju robe. Zatim dolazi klas siromašnih i osoba sa invaliditetom. Prema njima je apsolutno neophodno da se se vodi računa i da se brine o njima, te im se pomaze i pruza makar minimum potrebština za njihovo blagostanje i zadovoljno zivljenje.

 

Osiguraj pošteno pravosuđe: Moraš odabrati ljude izvrsnog karaktera i visokog kalibra sa zaslužnim rekordom. Kad shvate da su počinili grešku u presudi, ne trebaju da insistiraju na način da to pokusaju opravdati. Oni ne bi smjeli da budu korumpirani, gramzivi ili pohlepni. Oni ne smiju biti zadovoljni sa običnom istragom ili nadzorom i pretragom slučaja nego moraju priložiti najveći značaj rasuđivanju, argumentima i dokazima. Oni ne bi smjeli da se umore i da im dosade duge rasprave i argumenatacija.

 

Oni moraju ispoljiti strpljenje i upornost i kada im se istina objelodani moraju donijeti presudu. Ova imenovanja moraju biti ucinjena bez ispoljavanja ikakvog favorizovanja ili prihvatanja necijeg utjecaja; inače tiranija, korupcija i anarhija će zavladati ... . Neka pravosuđe bude iznad svake vrste izvršnog pritiska ili utjecaja, iznad straha ili usluge, spletke ili korupcije.

 

Siromaštvo vodi ka propadanju: Ako je zemlja prosperitetna i ako je ljudima dobro ide, onda će oni sa radošći i voljom podnijeti svako opterećenje. Siromaštvo ljudi je stvarni uzrok uništenja i propadanja zemlje i glavni uzrok siromaštva ljudi je želja njihovog vladara i službenika da nagomilaju bogatstvo i imovinu da li na posten ili na neposten i pogresan nacin.

 

Korupcija podriva nacionalno blagostanje: Želim da te posavjetujem o tvojim biznismenima i industrijalcima ili proizvodjacima. Budi dobar prema njima i tretiraj ih lijepo. Oni su izvori bogatstva za zemlju ... .Jos jedna stvar: ...  moraš držati na oku njihove poslove i aktivnosti. Ti znaš da su oni obično škrte cicije, vrlo egocentrični i sebični, koji pate od opsesije za grabljenjemi i akumuliranjem bogatstva. Često gomilaju svoje proizvode da bi dobili više profita iz njih, kreiranjem nestašice i upustanjem u crni marketing.

 

Ostani u kontaktu sa ljudima: Moraš voditi računa da se ne isključiš iz javnosti. Ne stavljaj zavjesu lažnog prestiža između tebe i onih nad kojima vladaš. Takva pretenzija i hir ili pompa pokazivanja i ponosa su u stvarnosti manifestacije kompleksa, inferiornosti i sujete. Rezultat takvog držanja i stava je da postaješ neupućen u stanja i uslove tvoga naroda i gradjana i stvarnih slučajeva i predmeta koji se dešavaju u državi.

 

Mir donosi prosperitet: Ako te tvoj neprijatelj pozove na mirovni sporazum ..., nikad ne odbijaj da prihvatiš takvu ponudu, jer će mir donijeti odmor i udobnost za tvoju vojsku, oslobodit ćete strahova i briga, i donijet ce prosperitet i obilje tvome narodu. Međutim, čak i nakon takvih sporazuma budivrlo oprezan sa neprijateljima i ne stavljajte previše povjerenja u njihova obećanja, jer oni često pribjegavaju mirovnim sporazumima da te prevare i obmane i iskoriste tvoj nemar, nepažnju i povjerenje. U isto vrijeme, budi vrlo oprezan da nikada ne prekršiš obećanje koje si dao neprijatelju; nikada ne napusti zaštitu ili podršku koje si im ponudio, nikada ne povuci svoju riječ i nikada ne krši uslove ugovora.

 

Povijest i historija otkriva i objelodanjuje sve: Ne zadržavaj za sebe sve što je zajedničko vlasništvo svih i u čemu drugi imaju jednaka prava. Ne zatvaraj oči od upadljive zloupotrebe službenika, pogrešne presude i zloupotrebe prava, jer ćeš ti biti odgovoran za takvo nešto učinjeno drugima. U bliskoj budućnosti tvoje pogrešne prakse i loše upravljanje će biti otkriveno i izloženo, a ti ćeš biti pozvan na odgovornost i kažnjen za grijeh učinjen bespomoćnim i potlačenim ljudima.

 

Završavajući, braćo i sestre, dragi prijatelji, politika je, jednostavno rečeno, mudrost života. Samo što ona može biti korisna i štetna. Svako na svoj način mudruje. Politika koja je vezana za Allaha je dobra i korisna, bez Allaha može biti jednostrano korisna, ali ne i dobra. Politika bez straha od Allaha opravdava sva sredstva, samo da se dode do cilja. Politika u islamu je Šura (dogovaranje), a na kraju jedan odlučuje. Ono sto Allah Dželle Šanuhu i Poslanik alejhisselam narede, tu nema dogovaranja. Dogovara se u onim poslovima koji nisu jasno precizirani.

 

Dalje, političari, u nekom našem generalnom shvatanju, su omrznuti u narodu. Ako je vjernik, kazu: "On je pošten, nije za njega politika". Ako je neko drugi, onda ga proglase lopovom. Dragi moji, kakvi smo mi, takvi će nama upravljati i vladati, kaze Resul, alejhisselam. U drugoj predaji kaže se da su srca vladara u Allahovim rukama, pa ako se narod bude pokoravao Allahu kako treba, Allah ce učiniti da vladari budu naklonjeni njima. Sve je do nas. Allah, Dželle Šanuhu mijenja kada se mi promijenimo, jer On mijenja, a ne mi. Mi bi, počesto, radili i petljali se u ono što On radi.

 

Divno i poučno rekao je jedan turski izaslanik, kada se obraćao svome narodu: "Vi ste mene izabrali, što ne znači da sam ja bolji od vas; naprotiv, ja vas samo predstavljam. Ja sam u odnosu na vas kao kajmak iz mlijeka. Ja sam jedan od vas, iz vas. Pa kakvo mlijeko, takav je i kajmak".

 

Možda će ova izreka hazreti Alije najboIje razjasniti kako da nam bude bolje. Naime, došao je hazreti Aliji jedan podanik i žalio mu se na nastalu situaciju oko podjela i razdora sa žalom kako tih problema nije bilo za vrijeme vladavine hazreti Omera, a hazreti Alija mu reče; "Omer je imao podanike ovakve kao što sam ja, a ja sada imam podanike takve kao što si ti.”

 

Sultan Fatih, da bi ispitao svoje podanike, jednom je došao na pijacu prerušen tako da ga nisu prepooznali. Došao je kod jednog trgovca trazeći određene potrepštine, ali mu ovaj nije sve dao. Na pitanje zašto, rekao je: "Evo ovaj do mene danas je slab pazar imao, pa uzmi nešto i kod njega". Začudo, i ovaj drugi je slično postupio, poslavši ga trećem do sebe sa istim izgovorom. Kada je Fatih vidio nesebičnost trgovaca, rekao je: "Sa ovim narodom mogao bih osvojiti čitav svijet". Dok su se muslimani osjećali kao braća po vjeri i pomagali se, neprijatelji im nisu moogli nauditi. Uostalom, kako naručimo, tako nam Allah i pošalje.

 

Jednom je tako halifa Omer prerušen obilazio grad i naišao na jednu kuću u kojoj su kćerka i majka razlijevale mlijeko, spremajući ga za pijacu. Majka reče kćerki: "Da malo vode naspemo, ne vidi halifa:' A kćerka odgovori:"Majko, vidi Allah”. Toliko se to Omeru svidjelo da je tu kćerku isprosio za svog sina. Zamislite, Omer ženi svog sina siromašnom vjernicom, ali iz tog braka, te loze, rodio se jedan od također pravednih halifa - Omer ibn Abdul-Aziz.

 

Kroz historiju malo je bilo vladara koji su bili svjesni te odgovornosti. Ebu Hanife, recimo, nije smio biti kadija bojeći se odgovornosti. Kada ga je halifa pitao zbog čega, rekao je: "Ako budem sudio po Božijem, nećes biti zadovoIjan ti vladaru, a ako budem sudio po tvom, neće biti Allah zadovoljan".

 

Jedan čovjek je davao vola samo da ne bude na vlasti,ali kada je trebao da ode sa funkcije davao je dva vola samo da ostane. Nikad se u historiji nisu vodili ratovi zbog razlike u mezhebima, različitim vjerskim pravcima, već zbog toga ko će vladati. Mezhebi su milost Allahova Njegovim robovima, ali vlast je uvijek bila problem i bit će do Sudnjeg dana. Tada politika stupa na snagu; kako održati vlast ili je oteti od drugog. Braćo i sestre, Allahov projekat se realizira čak i preko nepravedih silnika vladara, a onda i njima dode loš kraj.

 

Da zaključim, ko je iskren i boji se Allaha, njegova je politika dobra i poštena; i obrnuto, ko je pokvaren i ne boji se Allaha, pokvarena mu je i politika, slab je vjernik i demokrata. Allahu na amanet.

 

Kaže Allah Dželle Šanuhu: «…Oni će se neprestano boriti protiv vas da vas odvrate od vjere vaše, ako budu mogli. A oni medju vama koji od svoje vjere otpadnu i kao nevjernici umru - njihova djela biće poništena i na ovome i na onome svijetu, i oni će stanovnici džehennema biti; u njemu ce vječno ostati.”(Suretu-l-Bekare: 217)

 

Prenosi Sevban radijallahu anhu da je Poslanik alejhisselam rekao: "Allah mi je sastavio Zemlju,  pa sam vidio njen Istok i Zapad i moj ummet ce doći dotle, dokle sam vidio. Date su mi dvije riznice: bijela i crvena. Molio sam svoga Gospodara da ne uništi moj ummet glađu i da moj ummet ne uništi sa neprijateljem koji će ih poniziti. Gospodar mi je rekao: "O Muhammede, Ja sam dao odredbu i ona se ne može promijeniti. Odredio sam da tvoj ummet neće biti unisten glađu i da ga neću uništiti sa neprijateljem, pa makar se oni udruzili sa raznih strana svijeta, sve dok jedni druge ne budu uništavali i zlo činili." (Muslim)

 

“A ti, o dušo smirena, vrati se Gospodaru svome zadovoljna, a i On tobom zadovoljan, pa uđi među robove Moje, i uđi u džennet Moj” (Al-Fadžr, 27-30.)

“Gospodaru naš, oprosti nam grijehe naše i pređi preko hrđavih postupaka naših, i učini da poslije smrti budemo s onima dobrima.“ (Ali-Imran, 193)

Prenosi se od Enesa, r.a., da je Poslanik, alejhisselam., učio dovu kojom završavam ovaj tekst: “Gospodaru moj utječem ti se od brige i tuge, nemoći i lijenosti, škrtosti i straha, tereta duga i ljudske dominacije (prevlasti).“