ICNAB

Strategija i plan rada i aktivnosti Imama, članova Džematskog odbora i svih kompetentnih i zainteresiranih članova i aktivista Islamske zajednice (džemat) u bošnjačkoj dijaspori - III Dio

Piše: Mr. Abdulah ef. Polovina

 

Prvi dio: http://www.icnab.com/index.php/vijesti/aktuelno/612-strategija-i-plan-rada-i-aktivnosti-imama-clanova-dzematskog-odbora-i-svih-kompetentnih-i-zainteresiranih-clanova-i-aktivista-islamske-zajednice-dzemat-u-bosnjackoj-dijaspori

 

Drugi dio: http://www.icnab.com/index.php/vijesti/aktuelno/621-strategija-i-plan-rada-i-aktivnosti-imama-clanova-dzematskog-odbora-i-svih-kompetentnih-i-zainteresiranih-clanova-i-aktivista-islamske-zajednice-dzemat-u-bosnjackoj-dijaspori-ii-dio

 

61. Ne ružiti i ne plašiti previše naše ljude i džematlije prilikom obraćanja i kontakata sa njima , već islam omiliti u dušama vjernika i privoliti ih na ibadet i pokornost Allahu, dželle šanuhu, s ljubavlju i zadovoljstvom u duši. „Poslan sam da upućujem, a ne proklinjem“, rekao je Poslanik, Alejhis-Selam, i : „Allahu, uputi moj narod jer oni ne znaju.“ Za one kojima ljepote islama nisu poznate, ruženje i zastrašivanje može odbojno djelovati. Allahovu, Dželle Sanuhu, milost, ljubav, blagost i spremnost da oprosti i u Svoje okrilje prihvati i najveće griješnike, ako se iskreno pokaju, treba naglašavati. Zar nisu nakon trinaestogodišnjeg pozivanja u vjeru uslijedile naredbe i zabrane?!

62. Dovoditi vjerske, znanstvene i druge ličnosti iz drzave u kojem djeluje džemat i ostalih  okolnih država, ali iz BiH kada se za to ukaže prigodna prilika. Oni se mogu koristiti za držanje predavanja i uspostavljanje vjerskih, ekonomskih, obrazovnih  i dr. mostova među džematima i zajednicama.

 

63. Uključivati i davati priliku osobama iz svih sfera života i profesija.Vrlo je važno u džamiji, islamskom centru i džematu imati Bošnjake različitih profila. Nikoga ne treba odbojno kritikovati, već im prilaziti i mudro pozivati. Naše je da pozivamo, a Allah, dželle šanuhu, upućuje koga hoće. Nikada se neće svi odazvati, a očajavati i nadu gubiti ne treba ni kada neko nedolično reaguje. Opet se sjetimo Nuha, alejhisselam, i njegovog strpljivog i upornog danonoćnog pozivanja. Svaki čovjek ima u sebi dobra koje treba znati iskoristiti. Imajmo na umu riječi slavnog Gazalija koji kaže da ako kod nekog ima 1% dobra, a 99% zla, prihvati 1% i nadograđuj.

 

64. Konstantno i na svakom mjestu širiti selam. Kako inspirativno djeluju riječi jednog nemuslimana koji reče, nakon moga predavanja: „You Muslims have the best greeting in the world“ – „Vi muslimani imate najljepši pozdrav na svijetu.“ Slobodu i demokratiju treba iskoristiti i osloboditi se svih vrsta kompleksa koji su nas teško pritiskali u prošlosti.

Današnja sloboda je ogromna kušnja za sve nas i ne htjeti/ne znati je iskoristiti, znači vlastitim rukama se bacatu i propast. Ovakve prilike se ne pružaju često u životu.

 

65. Nadu nikada ne gubitii nakon jednog ili više neuspjeha ne odustajati i ne predavati se. Sporije pridobijanje srca rezultira većim zadovoljstvom i slašću u duši. Ne dolazi se s lahkoćom do dijamanata. A šta su dijamanti spram jednog čestitog vjernika čije srce je zadojeno Kelimei-šehadetom?! Da Allah, dželle šanuhu, uputi jednog čovjeka našom zaslugom, vrednije je od cijelog kosmosa. Allahu ekber!

 

66. Vakufname u saradnji sa ICNAB-om, Uredom za bosnjacku dijasporu i Vakufskom direkcijom u BiH odštampati i dodjeljivati ih onima koji daju velike priloge i uvakufljuju nekretnine. To činiti radi motivacije vjernika i oživljavanja svijesti o vakufu.

 

67. Zahvalnice štampati i za značajnije priloge i rad dodjeljivati.

 

 

68. Čestitkeza razne prilike odštampati i u što većem broju džematlijama, institucijama i važnim ličnostima slati, kako na nivou grada u kojem djeluje džemat, tako i na nivou države, pa i šire. Imati u džamiji prigodne poklone (suvenire) koji se mogu pokloniti iznenadnim posjetama ljudi iz drugih džemata i mjesta širom države u kojoj djeluje džemat,

 

69. Diplomeza mektebsku nastavu, razne kurseve, sportske aktivnosti, sudjelovanje u raznim ljetnim aktivnostima i sl. odštampati i podijeliti.

 

70. Plakate velikog formataodštampati za Ramazan, bajrame, početak mektebske godine i sl.

 

71. Bajrame, Ramazani druge značajne svečanosti dostojno obilježavati, transparente i plakate na vidna mjesta postaviti, mozda uz saglasnost grada i vatromet prirediti, te upriliciti bajramski prijem za pripadnike drugih vjera, predstavnike u vlasti grada i države i sl.

 

72. Pokušati ostvariti i izgraditi dobre odnose sa medijimai koristiti ih za informiranje o zbivanjima i aktivnostima u džematu.

 

73.Ako se radi neki projekat u džematu koji zahtjeva izdvajanje dobrovoljnog priloga, džematski imam i članovi džematskog odbora obavezno dati prilog prema svojim mogućnostima i koliko im srce naloži da dadnu. Pošto su članovi džematskog odbora i imam uključeni u prikupljanje sredstava, neophodno je da druge preteknu u hajirli djelima svojim primjerom.

 

74. Mudro je ponekad pridružiti se radovima džematlija koji grade ili renoviraju svoj apartman ili kuću, i sl., jer to utiče na pozitivno raspoloženje i mišljenje o imamu i članovima džematskog odbora.

 

75. Rad sa zatvorenicima (ako se desi da neki naš čovjek/žena dospije do zatvora), ali i sa muslimanima ne-bošnjacima i pripadnicima drugih vjera kada se posjeti zatvor. Danas je vrijeme propagande i lobiranja. Treba se ponositi propagiranjem istine i plemenitih božanskih načela, koja su spas za ljudski rod i sreću i blagostanje na obadva svijeta.

 

Dok drugi debelo plaćaju lobiranje da plasiraju laži i dezinformacije, mi lobiranje koristimo samo da istina izađe na vidjelo. A, ovo je, doista, doba lobiranja i medija.

 

76. Nastojati makar sedmično jednom obezbijediti radio emisiju za naše ljude, a i pokušati pripremiti neku emisiju za TV makar jednom u mjesecu ili u dva do tri mjeseca na lokalnom nivuo, a vise puta za nase TV stanice koje rade na nivou države u kojoj je džemat, te slati priloge o radu i aktivnostima džemata u Islamsku zajednicu u BiH i njene medije. Bilo bi vrlo korisno  da se i hutbe snimaju i direktno ili naknadno emituju. Emisije su značajne za povezivanje pokidanih veza, liječenje oboljelih srca, gradnju porušenih mostova među ljudima. Nikada svi ljudi neće biti pripadnici jedne nacije, vjere, ideologije, ali svi mogu živjeti kao ljudi i Božija stvorenja u Njegovoj bašči. Na nama je da pozivamo, usmjeravamo i objašnjavamo, a uputa i konačni sud pripadaju Stvoritelju kosmosa.

 

77.Ovo nije vrijeme jalovih kritika pomoću kojih se, uglavnom, iskazuje nemoć, već vrijeme borbe svim porama tijela i duše i vrijeme kompleksnih i konstruktivnih kompeticija pri nuđenju alternativa. Sve ono što je ružno i haram, prikazuje se kao lijepo i sve moguće metode se koriste da se slabo ljudsko biće uplete u paučinu iz koje se teško izvući bez snažne volje, čvrstog karaktera, podrške dobronamjernih i pomoći i milosti Uzvišenog Allaha.

 

Ne treba pamet da se neko sa ivice provalije gurne u bezdan, mudrost je u pružanju ruke pomoći i spašavanju. A još kada se plasira dezinformacija preko medija, nju je veoma teško pobiti, ma kako mi pametni, obrazovani i elokventni bili. Kada bruka pukne, daleko se čuje, ali i dobro ima svoj eho. Zli jezici protiv islama bljuju vatru na sve strane, a gasiti se mogu samo iskrenom vjerom, učenjem, radom, uzoritim ponašanjem i dobrim djelima.

 

Ovo je doba dezinformacija, podvala, prikazivanja neistine istinom, bijelog crnim i obratno. Kažu da je dezinformacija poput paperja istresenog iz dušeka sa vrha Ajfelovog tornja u Parizu, koje vjetrovi raznesu Jelisejskim poljima i šire, a demant dezinformacije je da se to svo paperje pokupi i spakuje u isti dušek! Svima je jasno da je to nemoguće. Mi smo ummet istine, bez obzira šta drugi radili. No, dijamanti će sijati tek kada se iz blata ili velikih dubina tmine izvade.

 

78. Truditi se da se iz džamije odlazi na putovanja i u nju vraća sa putovanja.Islam ne dozvoljava da se iz  porodice odsustvuje duže od šest mjeseci, osim u izuzetnim slučajevima, ali divnog li primjera čovjeka koji se nakon više od dvije decenije vraća prvo u džamiju, pa tek onda odlazi kući porodici. Usput susreće imama koji ga oduševljava učenjem i hutbom, te u duši zaželi da ima sličnog sina. Na kućnom pragu se susreću i od supruge, odnosno majke, saznaju da su jedan drugom sin i otac. Allahu ekber!

 

Kao što neko reče, kad god proučim: „Ijjake na'budu, ve ijjake neste'in“ – „Samo Tebe obožavamo i samo od Tebe pomoći tražimo“ (zbog neiskrenosti), zastidim se, i ja se zastidim kada se hvališem da radim za islam, a sa porodicom sam u komfornom stanu, sa parnim grijanjem kod kuće i u džamiji. A Bog dragi, Uzvišen neka je, samo traži da Mu se zahvaljujem radeći za islam i dobrobit svih na ovome i Budućem svijetu.

 

79. Koristiti filmove, predavanja, CD-ove i sl.sa islamskim i naučnim temama, kao zamjena za razne serije i crtane filmove.

 

80. Džamiju koliko je god moguce osavremeniti, kompjutere instalirati, biblioteku uspostaviti, lijepe i hajirli sadrzaje osmisliti.

 

81. Džamiju, islamski centar i džamijski harem i dvorište u posebnim odabranim noćima, noću osvijetliti.

 

82. Džamijski harem i dvorište uredno održavati.

 

83. Članarinu razumno razrezati.Visina članarine početkom, polovinom i krajem godine ne treba biti ista. Najbolje je tražiti uplaćivanje cčlanarine početkom godine tokom mjeseca Januara.

 

95. Način prikupljanja sredstava(Fundrising) na području našeg dzemata unaprijediti, usavršiti i polahko (ne permanentno, vec s vremena na vrijeme i prema potrebi) tražiti materijalnu podrsku od drugih ne-bosnjackih dzemata na podrucju grada i države, te drugih bošnjačkih i ne-bošnjačkih džemata na podrucju države u kojoj djeluje naš bošnjački džemat. Naravno, najviše se osloniti na vlastite snage i naš narod u džematu. U narodu ima dobra, ali ga treba znati iskoristiti i učiniti ga radosnim što daje na Allahovom putu. Naravno, svačiji dobrovoljni prilog je dobrodošao.

 

96. U džematu pronaći čestite džematlije kojima se uvijek može obratiti za manju finansijsku pomoć i koji su voljni da im kuće budu počašćene musafirima, a sve to sa zadovoljstvom, u ime Allaha i bez opterećenja. Jednom je neko lijepo rekao: „Money does not have any value unless you spend it.“ – „Novac vrijedi tek kad ga potrošiš.“

 

97. Uspostaviti i organizirati Vijeće/Sud častikoji će imati za ulogu da se aktivno uključi u rješavanje odredjenih nesporazuma i moralno-etičkih konflikata. Dio aktivnosti ovog organa moze da nadgleda i prati realizaciju ovog plana i uključuje se gdje bude potrebno. Ovaj organ treba da bude sastavljen od istaknutih Bošnjaka/Bošnjakinja koji su svojim moralom, vjerom i ponašanjem pokazali da zavredjuju posštovanje i autoritet u džematu. Organ se može sastojati od 3 do 5 članova.

 

98. Web stranicu džemata i ostale aktuelne online medije i aplikacije koristiti i unaprijediti i redovno ih osvježavati novim podacima i informacijama.

 

99. Inicirati da se organiziraju susreti džemata i džematlije na nivou Medžlisa makar jednom godišnje,

 

100. U saradnji i uz dogovor sa Glavnim Imamom organiziratisastanak, susret i seminar imama koji rade u dzematima krovne Islamske zajednice Bošnjaka kojemu bi džemat bio domaćin. Uz ovaj sastanak organizirati i susret predsjednika džematskih odbora ili predstavnika džemata koji djeluju u sklopu krovne Islamske zajednice Bošnjaka,

 

101. Kada se ukaze povoljna prilika organizirati tradicionalne susrete Bošnjaka u  džematu,

 

102. Pokrenuti akciju sakupljanja novcanih priloga i donacija pod nazivom „1000 VAKIFA - $1,000 000 (DOLLARA, MARAKA, FRANAKA, i dr.), a radi obezbjedjenja sigurnih sredstava za relizaciju planiranih, vanrednih i ostalih aktivnosti kako u kratkoročnom tako i u dugoročnom periodu, a za dobrobit naših ljudi, omladine i džemata,

 

103. Aktivno učestvovati u međureligijskim dijalozima, programima, te mirotvornim aktivnostima.Učestvovati na raznim forumima, konferencijama i seminarima koji se održavaju u gradu i državi u kojoj djeluje džemat. Biti uključeni u međureligijske programe i kontakte na lokalnom nivou. Tu bi trebali imami da imaju učešća sa odredjenim istaknutim članovima i aktivistima u džematu u tim programima u mjestima gdje žive i rade, jer islam je vjera mira, razumijevanja i tolerancije te nam je veoma važno da naše komšije i prijatelji ne-muslimani sa kojima dijelimo životni prostor to razumiju i prihvataju nas kao što mi prihvatamo, poštujemo i razumijemo njih i državu u kojoj živimo i radimo.

 

104. Neka nam Uzvišeni Allah rasvijetli um i učvrsti nas na Pravom putu,te da ovaj plan, iako sa mnogim nedostacima i propustima, nije sačinjen plana radi, već u ime Allaha Dželle Sanuhu, i za boljitak islama, Islamske zajednice i džemata ovdje i nas svih, da će biti srdačno prihvaćen od svih  članova džematskih odbora i, naravno, naići na podršku i topao prijem i prakticnu primjenu kod članova Islamske Zajednice Bosnjaka u džematu u kojem žive i rade.

 

Neka je Uzvišeni Allah Dželle Šanuhu zadovoljan našim čistim namjerama, podrži naše svako hajirli djelo, ukabuli ga i neka je zadovoljan našim cjelokupnim životom, a ishod i rezultat pripadaju Njemu. Allahu, dragi, budi svjedok da smo se trudili i pomozi Svoje skromne sluge da ustraju na putu islama i omogući da nam posljednje riječi na dunjaluku budu: Ešhedu en la ilahe illellah, ve ešhedu enne Muhammeden 'abduhu ve resuluhu. Amin!

                                                                                             

                                                                                                  

 

Dio ovog plana može biti i slijedeće:

 

- Panoe (oglasne table) postaviti na nekoliko mjesta u i van džamije i islamskog centra.

 

- Procenat od prodavanja knjiga, islamskih novina, i drugog materijala koristiti za rad sa omladinom, mektebsku nastavu, ekskurzije, kampove i sl.

 

- Edukativne seminare za clanove odbora i islamske zajednice održavati jednom do dva puta godisnje.

 

- Omogućiti Imamu i istaknutim dzematlijama (posebno mladim) i clanovima Islamske zajednice i svestrano ih pomoći u doškolovavanju i ucenju na putu Islama i islamskog rada i djelovanja.

 

- Upriličiti vrijeme i mjesto za prijem i otvoreni razgovor sa džematlijama o njihovim ličnim, porodičnim i drugim problemima, o kojima nisu voljni razgovarati, niti drugi o njima da znaju.

 

- Raditi na uspostavljanju, sirenju i odrzavanju vakufske imovine.

 

- S vremena na vrijeme uraditi i prezentirati ekscerpte (izvode) iz knjiga o ahlaku i egzemplarnim svojstvima daija (radnika na Allahovom Putu).

 

- Za neislamske praznike pronaći i ponuditi adekvatnu alternativu.

 

- Članovi odbora i drugih organa Islamske Zajednice moraju biti osobe od imana, morala, znanja, iskustva, a nikako drukčije.

 

- Sačiniti pravilnik o ukopu rahmetlija i vanrednim uslugama.

 

 

I za kraj, zahvaljujući vam na strpljenju tokom čitanja i reflekcije na ovaj plan i strategiju, želim da završim sa hutbom Muhammeda Alejhisselam koju je održao u Medini pred polazak na Tebuk: „O ljudi, Allahova Knjiga je najistinitiji govor, a najprecči govor je riječ bogobojaznosti. Ibrahimova Alejhisselam vjera je najbolja vjera, a Muhammedovi Alejhisselam propisi (sunneti) su najbolji propisi. Spominjanje Allaha Dzelle Sanuhu je najčasniji govor. Najljepše pripovijesti o dogadjajima iz prošlosti nalaze se u Kur`anu. Najbolji poslovi su oni koji imaju svoje ishodiste, a najgori su oni koji nemaju svoga oslonca u izvorima vjere. Najbolja uputa je uputa Allahovog Poslanika Muhammeda Alejhisselam, a najčasnija smrt je smrt šehida. Zalutali sa Pravog puta nakon upute je najveca sljepoca. Najbolja djela su korisna djela. Sljepoca srca je najgora sljepoca. Gornja ruka (koja daje) bolja je od donje ruke (koja traži). I mala količina onog što vodi dobru, bolja je od velike kolicine koja vodi zlu. Najgora isprika je isprika u času smrti, a najgore kajanje je kajanje na Sudnjem Danu. Ima ljudi koji na Džuma Namaz dolaze kasno i koji se Allaha Dzelle Šanuhu površno sjećaju. Laž je jedan od najvećih grijeha jezika. Duševno zadovoljstvo je najveće bogatstvo, a bogobojaznost najbolja opskrba. Vrhunac mudrosti je bogobojaznost. Ono što čovjek jasno spozna to se u njegovom srcu najbolje ustali. Sumnja je dio kufra (nevjerovanja). Medjusobno razdvajanje je džahilijetsko (neislamsko) svojstvo. Prisvajanje zekata je dzžehennemski gnoj. Opijanje je žeravica džehennema. Poezija je od šejtana, a alkohol majka svih zala.  Neodgojene žene su šejtanove zamke, a neobuzdana mladost je vrsta ludosti. Najgora zarada je kamata, a najgore jelo je jelo spravljeno od imetka siročeta. Sretnik se uvijek poučava u nesreći drugoga, a nesretnik je nesretan od samog rodjenja. Zaista svaki od vas putuje prema četiri aršina, odnosno svako će umrijeti i leći u mezar (grob). Kraj djelo krasi. Najveći stepen lihvarstva je laž. Sve što će doći blizu je. Psovati vjernika je grijeh, a ubiti ga je kufr (nevjerstvo). Jesti njegovo meso, odnosno ogovarati ga, spada u nepokornost Allahu Dželle Šanuhu. Svetost (hurmet) njegova imetka je kao i svetost njegova života. Ko se osloni na Allaha Dzelle Sanuhu, On mu je dovoljan; ko se strpi on je pobjednik; ko oprosti drugome, Allah Dželle Šanuhu će mu oprostiti; ko se u srdžbi savlada, Allah Dželle Šanuhu će ga nagraditi. Onome ko se u nevolji strpi, Allah Dželle Šanuhu ce mu dati naknadu. Ko teži za ugledom, Allah Dželle Šanuhu će ga razotkriti. Ko posti, Allah Dželle Šanuhu će mu udvostručiti nagradu. A ko griješi prema Allahu Dželle Šanuhu, Allah Dželle Šanuhu će ga kazniti. O moj Allahu, oprosti meni i mojim sljedbenicima. Molim Allaha Dželle Šanuhu da nam svima oprosti.“

 

Ovaj plan rada nema konačnu verziju i dobronamjerne sugestije, primjedbe i kritike su dobrodošle. Sve ovo je rezultat moga iskustva u radu kao imama u posljednje 22 godine kako u BiH tako i u Sjedinjenim Američkim Državama, a moći će se sprovesti u djelo jedino sa iskrenim nijjetom, velikim žarom, maksimalnim zalaganjem, permanentnom upornošću  i strpljenjem. Pozivam vas da ovaj plan strpljivo i u miru pročitate i date svoj doprinos, a u cilju sacinjavanja konačne verzije plana rada u svakom džematu u kojem živite, radite i u kojem ste članovi.

 

Molim Uzvišenog Allaha Dželle Šanuhu da nas podrži na Putu istine i sreće na obadva svijeta. Unaprijed se zahvaljujem za pažnju i doprinos ovome planu rada.

 

Pozivam vas da što češće učimo slijedeću dovu koju je Imam Gazali ostavio u amanet svome sinu da je uči:

 

"Bože, molim od Tebe potpunu blagodat, stalnu očuvanost od grijeha, sveobuhvatnu milost, zdravlje, udobnost i sreću u životu, pravo dobročinstvo, opću blagodat, dobrotu i uljudnost.

Bože, budi uz nas, a nemoj biti protiv nas. Sretno završi naše živote, ispuni naše čiste želje, podari nam zdravlje kad odlazimo i kad dolazimo, kad osvićemo i kad omrčemo, uputi nas Svome rahmetu, prospi Svoj oprost na naše grijehe, daj nam da se popravimo, da nam pobožnost bude glavna opskrba, da se za vjeru trudimo i razvijamo i da se na Tebe oslanjamo!

Bože, učvrsti nas na pravom putu i u ispravnosti, odvrati nas od onih poslova za koje bismo se kajali na Sudnjem danu ako bismo ih počinili, opskrbi nas opskrbom Tvojih odabranika, odbij od nas zlo Tvojih neprijatelja, sačuvaj nas od vatre kao i naše očeve, majke, braću i sestre! Učini nam to, tako Ti Tvoje milosti, o Ti koji si najmilostiviji, koji opraštaš, koji si milostiv. Ti sve znaš i silan si, prvi si i zadnji, moćan si i milostiv prema siromasima! Nema drugog osim Tebe! Obožavamo samo Tebe! Neka je spas Muhammedu alejhisselamu, njegovoj porodici i svim drugovima njegovim! Amin!

 

 

 

Bibliografija:

 

  1. Kur`an: Besim Korkut
  2. Zbirke Hadisa od Muslima i Buharije
  3. Dr. Senad Agic, tekst o umjetnosti vodjenja
  4. Abdullah Hodzic, Plan rada Medzlisa Islamske zajednice u BiH
  5. Michael Hart  „The 100 - A Ranking Of The Most Influential Persons In History“
  6. www.rijaset.ba     www.islamskazajednica.ba
  7. www.iabna.org    www.icnab.com

 

 

Biografija Abdulah ef. Polovine